Rozejście kresy białej

Co to takiego ta kresa biała? Jak zbadać czy mam z nią problem i jak go zniwelować? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym tekście.

Kresa biała jest rozcięgnem mięśni brzucha, która rozpoczyna się na wyrostku mieczykowatym mostka, przechodzi przez pępek i kończy na spojeniu łonowym. Wzmacnia przednią ścianę brzucha, a napina się gdy ciśnienie w jamie brzusznej wzrasta. U kobiet pod koniec ciąży zmienia swoją barwę na ciemniejszą w wyniku pigmentacji. W trakcie ciąży właśnie może również dojść do jej rozejścia. Pamiętajmy jednak, że jest to fizjologia, a odstępem od normy jest sytuacja, kiedy szerokość kresy między brzuścami mięśnia prostego brzucha wynosi powyżej 2-2,5 cm.

W trakcie ciąży brzuch powiększa się stopniowo, a środek ciężkości przesuwa się do przodu. Nieprawidłowa postawa i nieergonomiczne wykonywanie niektórych czynności przeciąża jeszcze bardziej kresę, która ulega większemu rozciągnięciu.

Jak sprawdzić czy ten problem mnie dotyczy?

-Połóż się na plecach, ugnij nogi w kolanach i biodrach, stopy postaw na podłożu.

-Palce jednej dłoni ułóż nad pępkiem, równolegle do kresy białej, a drugą dłoń podłóż pod głowę.

-Wykonaj teraz lekki wznos głowy i klatki piersiowej (jak do brzuszka).

-Utrzymaj go i jednocześnie sprawdź stan kresy palcami na całej jej długości (idąc od pępka w górę aż do mostka, oraz od pępka w dół kierując się do spojenia łonowego).

-Zwróć uwagę, czy na którymś poziomie Twoje palce zapadną się w głąb.

Prawidłowa, nieuszkodzona kresa biała jest wąska na 1-2 palce i twarda, co nie pozwala zapaść się palcom w głąb brzucha.

Co jeśli rozstęp wynosi powyżej 2 palców?

Wtedy najlepiej udaj się do fizjoterapeuty, który specjalizuje się w pracy z kobietami w połogu i problemami uroginekologicznymi. Nie udasz się przecież z zapaleniem płuc do kardiologa Tak samo nie każdy fizjoterapeuta poprowadzi tego rodzaju terapię.

Czy muszę już zacząć pracować nad moim rozejściem kresy białej?

Pamiętaj, że jeśli zauważysz ten problem w trakcie ciąży, to możesz już działać aby problem się nie pogłębił! Po ciąży, jeśli rozejście ma szerokość do 2 palców, uznawane jest za fizjologię i prawdopodobnie po porodzie zmniejszy się samoistnie. Natomiast jeżeli przerwa między brzuścami mięśnia prostego brzucha jest szersza, może to predysponować w późniejszym czasie np. do powstania przepukliny, szczególnie jeśli będziesz dużo dźwigała czy zbyt szybko wrócisz do intensywnej aktywności fizycznej. Efekty niewydolnej przedniej ściany jamy brzusznej mogą objawić się też po kilku/kilkunastu latach pod postacią bólu odcinka lędźwiowego czy problemami z nietrzymaniem moczu.

Na czym będzie polegała terapia?

Przede wszystkim na zmniejszeniu obciążenia generowanego na kresę białą. To, że ciąża się zakończyła wcale nie oznacza, że przestałaś ją przeciążać. Pomyślałaś np. o tym, jak nosisz swoje dziecko? Na terapii popracujesz nad prawidłową postawą ciała, techniką wstawania czy oddechem. Powinnaś też ograniczyć parcie i dźwiganie. Prawidłowe ćwiczenia mięśni brzucha nie wymagają dużego wysiłku i potu, ale za to dyscypliny i systematyczności. Nie korzystaj z gotowców dostępnych w internecie. Dlaczego? Ponieważ przed ekranem monitora nikt nie skontroluje Ciebie czy prawidłowo napinasz mięśnie dna miednicy i mięsień poprzeczny brzucha, czy nie masz za bardzo uniesionych żeber, czy prawidłowo oddychasz. Te i kilka innych czynników są niezwykle ważne w pracy nad rozejściem kresy białej.

Nie czekaj i zacznij działać ☺ Zapraszam na konsultacje w naszym Centrum w Poznaniu lub umówienie wizyty domowej.

Pozdrawiam,

Marta Stachowiak


11 lipca 2018