Wizyta poporodowa u fizjoterapeuty uroginekologicznego

Dziewięć miesięcy ciąży i poród był na pewno dla Ciebie pięknym okresem, ale i nie lada wyzwaniem. Całą uwagę kierujesz teraz na nowego członka rodziny. Wzajemne poznawanie się z dzieckiem, regulacja cyklu dobowego maluszka i planu dnia rodziców. W tym całym tym zamieszaniu często kobiety zapominają o sobie. Znajdź proszę czas dla siebie, bo szczęśliwa mama to szczęśliwe dziecko.

Oprócz wizyty kontrolnej po połogu u ginekologa warto wybrać się również na konsultację uroginekologiczną do wykwalifikowanego fizjoterapeuty.

Co ma na celu wizyta u fizjoterapeuty uroginekologicznego?

Przede wszystkim dobrze jeśli fizjoterapeuta dokona badania mięśni dna miednicy.

W wyniku porodu z nacięciem krocza mogło dojść do uszkodzenia lub osłabienia tych mięśni, wskutek czego może później pojawić się m.in. wysiłkowe nietrzymanie moczu. Kobiety, które miały wykonane cesarskie cięcie również mogą mieć problemy z mięśniami dna miednicy. Dlaczego? Otóż w ciąży w wyniku powiększającej się macicy ciśnienie w jamie brzusznej uległo podwyższeniu, co z kolei bardziej obciążało mięśnie dna miednicy przez 9 miesięcy.

Na wizycie fizjoterapeuta sprawdzi również czy nie doszło do rozstępu mięśni prostych brzucha. Może zauważyłaś, że gdy próbujesz wstać z leżenia na plecach poprzez zgięcie tułowia do przodu (jak do brzuszka) na wysokości pępka pojawia się stożek. Jeśli przednia ściana brzucha będzie niewydolna, w późniejszym okresie mogą się pojawić takie objawy jak bóle kręgosłupa lędźwiowego, czy wysiłkowe nietrzymanie moczu. Więcej na ten temat możesz przeczytać w moim poprzednim poście: https://twoja-rehabilitacja.pl/blog/rozejscie-kresy-bialej/

Jeżeli masz bliznę po cesarskim cięciu lub nacięciu krocza, również należy z nią pracować. Często w obrębie blizny może dochodzić do zaburzeń czucia: przeczulicy lub niedoczulicy. Przy nacięciu krocza mogą pojawić się również problemy z oddawaniem moczu czy bolesne współżycie. Przy cesarskim cięciu trzeba pamiętać, że nie tylko skóra uległa przecięciu, ale i głębsze warstwy takie jak powięź, mięśnie, otrzewna, macica. Aby nie doszło do zrostów i ograniczeń przesuwalności poszczególnych warstw tkanek między sobą, bliznę należy mobilizować. Szczególnie ważne jest to, jeżeli masz już bliznę po cc, a planujesz kolejną ciążę. Fizjoterapeuta zbada bliznę i pokaże Tobie jak masz z nią pracować w domu.

Na bóle pleców cierpi coraz większa ilość społeczeństwa. Nosząc często na rękach maluszka, który będzie ważyć coraz więcej, dolegliwości bólowe kręgosłupa mogą pojawić się również u Ciebie. Miej świadomość, że pomoc fizjoterapeuty może zniwelować te objawy. Będziesz musiała również popracować nad właściwą postawą i modyfikacją niektórych czynności życia codziennego.

Z jakimi jeszcze objawami możesz zgłosić się na wizytę do fizjoterapeuty?

Jeśli cierpisz na:

• obrzęki kończyn
  • parcia naglące na mocz
  • nietrzymanie moczu, nawet drobne kropelkowanie przy kaszlu czy kichaniu
  • bolesne współżycia
  • uczucie ciała obcego w pochwie (obniżenie narządów rodnych)
  • ból w okolicy spojenia łonowego, kości guzicznej
  • zastój pokarmu w piersiach.

Na wizytę domową lub w gabinecie możesz umówić się dzwoniąc pod numer 723 941 316.