Centrum wiedzy, Fizjoterapia dzieci, Rehabilitacja neurologiczna

Dystrofia mięśniowa – rehabilitacja, fizjoterapia, leczenie

Dystrofia mięśniowa jest nieuleczalną chorobą genetyczną, w wyniku której dochodzi do stopniowego zaniku mięśni – rehabilitacja może natomiast spowolnić postępowanie choroby, jednocześnie poprawiając jakość życia małego pacjenta. Choroba ta prowadzi do znacznego osłabienia siły mięśni, ich powolnego zaniku, a w konsekwencji do niepełnosprawności ruchowej. Wyróżnia się kilka rodzajów dystrofii, w tym dystrofię mięśniową Duchenne’a/Beckera, dystrofią miotoniczną, postać obręczową oraz postać twarzowo–łopatkowo–ramienną. Każda z tych odmian wymaga rehabilitacji natychmiast po rozpoznaniu choroby.

Dystrofia mięśniowa – objawy i leczenie

Do głównych objawów dystrofii mięśniowych należą zaburzenia chodzenia i biegania, skłonność do częstych, niekontrolowanych upadków, unikanie chodzenia po schodach, „kaczy” chód, pogłębiona lordoza lędźwiowa, przykurcze mięśniowe oraz problemy z utrzymaniem równowagi. Rozpoznana dystrofia mięśniowa wymaga natychmiastowego podjęcia rehabilitacji. Odpowiednio dobrane ćwiczenia mogą spowolnić postępowanie choroby, złagodzić jej objawy oraz poprawić komfort życia pacjenta. Fizjoterapia w dystrofii mięśniowej wymaga indywidualnego doboru ćwiczeń w oparciu o możliwości pacjenta i stopień zaawansowania choroby. Wyróżnia się ćwiczenia czynne (np. fizjoterapia dzieci z chorobami genetycznymi w basenie, kinezyterapia) bierne (ruchy w stawach wykonuje fizjoterapeuta) oraz oddechowe, które mają na celu jak najdłuższe utrzymanie siły i sprawności mięśni oddechowych. Rehabilitacja dzieci polega również na stosowaniu rozmaitych technik masażu.

Niestety nie istnieje sposób na skuteczne leczenie przyczynowe dystrofii mięśniowej, dlatego właśnie tak ważna jest prawidłowo prowadzona fizjoterapia. Zajmują się tym rehabilitanci z wieloletnim doświadczeniem w pracy z osobami zmagającymi się z zanikiem mięśni. Systematyczne ćwiczenia, które wykonują pacjenci, zapobiegają przykurczom stawowo-mięśniowym, jednocześnie poprawiając siłę mięśni. Przy zanikach mięśniowych wskazany jest również masaż, dzięki któremu zwiększa się komfort życia osoby chorej. Najważniejsze jednak jest to, by zapewnić kompleksową opiekę, w tym ocenę fizjoterapeutyczną dziecka zmagającego się z dystrofią mięśniową.