Mózgowe porażenie dziecięce (MPD)

Mózgowym porażeniem dziecięcym nazywamy szereg przewlekłych, niepostępujących objawów związanych z uszkodzeniem centralnego układu nerwowego na jego bardzo wczesnym etapie rozwoju: jeszcze w łonie matki, w czasie porodu lub w okresie niemowlęcym. Do głównych przyczyn zaburzeń układu nerwowego mogą należeć: niedotlenienie płodu, niedokrwienie, niewłaściwe położenie płodu, infekcje, wcześniactwo, wady wrodzone, urazy, komplikacje w czasie porodu, przebyte we wczesnym okresie niemowlęcym zapalenie opon mózgowych. Nie zawsze można jednak jednoznacznie określić czynnik odpowiedzialny za powstanie choroby.

Mózgowe porażenie dziecięce objawia się głównie niezdolnością do prawidłowego poruszania się, utrzymania równowagi i właściwej postawy ciała. Niepokojącymi objawami na wczesnym etapie rozwoju dziecka mogą być kłopoty ze ssaniem, połykaniem, żuciem, asymetria, odginanie głowy do tyłu, zaciskanie piąstek, drżenia kończyn, nietolerancja pozycji na brzuchu (problemy z trzymaniem głowy, podpieraniem się na rękach). U starszych dzieci mogą wystąpić również napady padaczkowe, niepełnosprawność intelektualna, problemy ze wzrokiem i słuchem, zaburzenia mowy, skolioza, przykurcze stawów, nadpobudliwość psychoruchowa.

Zostaw swój numer telefonu, a my oddzwonimy:

WYŚLIJ

Metody rehabilitacji dobiera się indywidualnie. Bardzo ważne jest wprowadzenie jak najwcześniejszej rehabilitacji ruchowej. Najczęściej zaleca się ćwiczenia metodą NDT Bobath lub Metodą Vojty. Stosuje się również metodę Medek, skafandra kosmicznego, hipoterapię, rehabilitację w wodzie. Celem terapii jest przede wszystkim poprawienie jakości życia, a także właściwe stymulowanie rozwoju psychofizycznego. Regularne ćwiczenia pozwalają na utrwalanie przez dziecko pewnych schematów, które ułatwiają samodzielność w codziennych czynnościach oraz zapobiegają patologicznym zmianom w obrębie narządu ruchu.