Przepuklina oponowo-rdzeniowa

Przepuklina oponowo-rdzeniowa jest wrodzoną wadą związaną z nieprawidłowym rozwojem układu nerwowego na jego wczesnym etapie rozwoju. Charakterystyczną cechą tej nieprawidłowości jest rozszczep kręgosłupa, w wyniku którego część rdzenia kręgowego i nerwów z niego wychodzących znajduje się poza kanałem kręgowym – tworzy postać guza na plecach dziecka. Ma on zwykle kolor różowy lub czerwony, widoczne są na nim naczynia krwionośne, może również sączyć się z niego wydzielina. Guz najczęściej znajduje się w okolicy lędźwiowej lub lędźwiowo-krzyżowej, sporadycznie umiejscowiony jest w okolicy piersiowej i szyjnej.

Nie do końca znane są przyczyny wystąpienia przepukliny oponowo-rdzeniowej, jednak zauważono, że prawdopodobieństwo wystąpienia nieprawidłowości wzrasta, jeśli wystąpiła już ona wcześniej w rodzinie. Niedobór kwasu foliowego w ciąży, lub stosowanie określonych typów leków, promieniowanie rentgenowskie, przebyte infekcje również mogą zwiększać prawdopodobieństwo wystąpienia tego typu wady. Przepuklinie oponowo-rdzeniowej towarzyszą często niedowłady kończyn, porażenia, zaburzenia czucia, zniekształcenia stóp i przykurcze stawów.

Zostaw swój numer telefonu, a my oddzwonimy:

WYŚLIJ

Niezwykle ważne jest rozpoczęcie rehabilitacji dziecka jak najszybciej po diagnozie choroby lub zabiegach operacyjnych. Prawidłowa, systematyczna rehabilitacja pomoże osiągnąć mu samodzielność w zakresie przemieszczania się i samoobsługi. Sposób rehabilitacji dobierany jest indywidualnie, w oparciu o wiek i możliwości pacjenta. Niezwykle ważna jest również współpraca fizjoterapeuty z rodzicami.