Centrum wiedzy, Fizjoterapia dzieci

Rehabilitacja wad postawy

Fizjoterapia wad postawy jest jedną z najczęściej podejmowanych terapii przez pacjentów, ponieważ wady te znajdują się w czołówce chorób cywilizacyjnych współczesnego świata. Dbanie o prawidłową postawę należy rozpocząć w wieku niemowlęcym oraz we wczesnym dzieciństwie – dobre nawyki to fundament, który towarzyszy przez całe życie i powinna być prowadzona jest przez specjalistów z doświadczeniem. Profesjonalna opieka obejmuje między innymi pogłębiony wywiad z rodzicem i dzieckiem, dzięki któremu określi się przyczyny wad postawy oraz zaplanuje dalsze działania.

Najczęstsze wady postawy wśród dzieci

Powodów, dla których konieczna jest profesjonalna rehabilitacja wad postawy u dzieci, jest wiele. Do najczęściej występujących zaliczamy:

• plecy okrągłe,
  • plecy wklęsłe,
  • plecy płaskie,
  • boczne skrzywienie kręgosłupa,
  • paluch koślawy,
  • kolana koślawe,
  • kolana szpotawe.

Utrwalone wady postawy nie tylko pogarszają wygląd, ale przede wszystkim znacznie zwiększają ryzyko pojawienia się zespołów przeciążeniowych, bólowych, dyskopatii i chorób zwyrodnieniowych stawów. To właśnie dlatego niezbędne jest wczesne leczenie wad postawy u dzieci. W praktyce zajmują się tym wykwalifikowani specjaliści, którzy prowadzą terapię w oparciu o indywidualne, dostosowane do dziecka, ćwiczenia.

Dlaczego fizjoterapia wad postawy jest tak ważna?

Korekcja wad postawy nie jest fanaberią – dobrze dobrane ćwiczenia poprawiają jakość życia dziecka i zapobiegają problemom w dorosłości. Ważny jest świadomy i czynny udział małego pacjenta w realizowanym przez nas planie leczenia skoliozy. Przyczyny problemów z postawą u dzieci związane są z siedzącym trybem życia, który najmłodsi bardzo szybko przejmują od nas, dorosłych. Brak rehabilitacji wad postawy przyczynia się do wzrostu zużycia energii, ciągłego poczucie znużenia i nerwowości. Zaburzenie krzywizn kręgosłupa może wpłynąć negatywnie na wentylację płuc i utrudniać dopływ krwi do mózgu.

Jeżeli leczenie nie zostanie wdrożone w odpowiednim momencie, mogą pojawić się również częste bóle krzyża i bóle międzyżebrowe. Zaburzenia w obrębie kończyn dolnych utrudniają stanie przez dłuższy czas oraz zaburzają aktywność dziecka – to z kolei może się przełożyć na  problemy w kontaktach z rówieśnikami. To właśnie dlatego tak ważna jest jest skuteczna terapia wad postaw i rehabilitacja dzieci umiejętnie prowadzona przez specjalistów.