Wady stóp

Wady stóp u dzieci można podzielić na wrodzone oraz nabyte. Do wad wrodzonych zliczamy:

• stopę sierpowatą
  • stopę płasko-koślawą
  • stopę piętową
  • stopę końską.

Wady wrodzone koryguje się zazwyczaj poprzez odpowiednio dostosowaną terapię manualną oraz techniki wspomagające (bandażowanie, kinesiology taping).

Wady stóp pojawiające się u dzieci starszych wiązane są zwykle z rozbieżnością między szybkim tempem rozwoju kości, a wolniejszym wzrostem masy mięśniowej. Są one zazwyczaj wynikiem dysproporcji pomiędzy wytrzymałością mięśni i aparatu więzadłowo-torebkowego, a ich obciążeniem. Do najczęściej spotykanych wad stóp możemy zaliczyć:

• stopy płaskie i płasko-koślawe
  • stopy szpotawe
  • stopy wydrążone

Na powstawanie dysproporcji duży wpływ mają przeciążenia, związane np. z otyłością występującą u małych dzieci. Często niestety również sami rodzice, nieświadomie przyczyniają się do powstania wad stóp, m.in. poprzez zbyt wczesną pionizację dziecka.

Predyspozycją do powstawania wad stóp jest wiotkość tkanki łącznej, która objawia się obniżonym napięciem mięśniowym, zwiększoną ruchomością i przeprostami stawów.

Wady stóp mogą powstawać również jako wtórny problem zaburzeń neurologicznych, w których mamy do czynienia ze spastycznością.

Leczenie polega przede wszystkim na usunięciu przyczyn dysproporcji pomiędzy wydolnością stóp, a ich obciążeniem. Rehabilitacja wad stóp zależy w dużej mierze od wieku dziecka oraz stopnia zaawansowania zniekształcenia. Leczenie wad stóp to długotrwały proces, który wymaga czynnego udziału dziecka razem z rodzicami ipod okiem wykwalifikowanego fizjoterapeuty. Niekiedy wymagana jest także obecność lekarza ortopedy. Leczenie takich wad przybiera różne postacie. Mogą to być ćwiczenia korekcyjne, terapia manualna czy też zastosowanie ortez.

Zostaw swój numer telefonu, a my oddzwonimy:

WYŚLIJ