Czym zajmuje się fizjoterapeuta uroginekologiczny?

Fizjoterapia uroginekologiczna jest to stosunkowo nowa specjalizacja w Polsce i wielu pacjentów jest nieświadomych, że tacy specjaliści są i mogą im pomóc w wielu uciążliwych, a niekiedy wstydliwych dolegliwościach.

fizjoterapeuta uroginekologiczny

Tak więc pomoc możemy zaoferować między innymi kobietom w ciąży. Do niedawna, kiedy ciężarna zgłaszała lekarzowi dolegliwości bólowe kręgosłupa, głównym zaleceniem było leżenie i odpoczynek. Aktualnie wiemy, że jeżeli ciąża nie jest zagrożona, śmiało możemy zastosować zabiegi fizjoterapeutyczne, wykorzystując w terapii bezpieczne techniki, między innymi: terapię manualną, masaż, terapię powięziową, kinesiotaping, czy indywidualnie dobrany zestaw ćwiczeń. Innymi dolegliwościami w tym okresie mogą być również m.in. obrzęki kończyn, bóle karku, napięciowe bóle głowy, nietrzymanie moczu, czy problemy z oddychaniem. Przed terapią powinnaś jednak poprosić swojego lekarza prowadzącego o zgodę.

W połogu natomiast popracujemy nad optymalnym powrotem do formy sprzed ciąży. Jest to szczególny czas w życiu kobiety. Pamiętaj o tym, że Twoje ciało zmieniało się przez 9 miesięcy i nie wróci do „normy“ w czasie tygodnia czy dwóch. Daj sobie czas na regenerację. Nawet jeśli nie doskwierają Tobie żadne dolegliwości, powinnaś skonsultować się z fizjoterapeutą, aby wykluczył wystąpienie powikłań poporodowych, takich jak rozejście mięśni prostych brzucha, nietrzymanie moczu, czy obniżenie narządu rodnego. Jeśli poród przebiegał z nacięciem krocza lub przez cięcie cesarskie, nie zapomnij o pracy nad blizną. Dodatkowo, możemy zadziałać skutecznie w problemach z rozejściem spojenia łonowego, bólami kręgosłupa czy stawów obwodowych. Już w połogu możesz wprowadzić proste ćwiczenia, które ułatwią Ci późniejszy powrót do bardziej wymagającej aktywności fizycznej.

fizjoterapeuta uroginekologiczny

No dobrze, ale jeśli nie byłaś w ciąży lub masz ją już za sobą, to czy również potrzebujesz  terapii?

Mięśnie dna miednicy są ważne na każdym etapie życia kobiety. Zaburzenia w obrębie miednicy mogą się objawiać:

• zaburzeniami trzymania i oddawania  moczu i stolca
  • obniżeniem narządów rodnych
  • bolesnymi miesiączkami
  • bólami w czasie owulacji
  • bólami przy współżyciu
  • bólami w okolicy miednicy, bioder, kości krzyżowej, kości guzicznej, bólami podbrzusza.

Oprócz tego, jeśli masz zaplanowaną operację urologiczną lub ginekologiczną, lub jesteś już po, również powinnaś udać się na terapię. Przed- aby przygotować się do operacji i wiedzieć jak zachowywać się po niej. Po- aby jak najdłużej cieszyć się z efektu operacji i  zapobiec konieczności reoperacji.

Jeśli któryś z powyższych problemów dotyczy Ciebie, nie zwlekaj i zacznij działać już teraz. Popraw swój komfort życia.

Marta Stachowiak

Twoja Rehabilitacja.

Sprawdź też:

Fizjoterapia po porodzie

Osteopatia dla kobiet w ciąży

Wizyta poporodowa u fizjoterapeuty uroginekologicznego