Centrum wiedzy, Fizjoterapia ortopedyczna

Chondromalacja rzepki

Rehabilitacja w chondromalacji rzepki ma charakter zachowawczy – redukuje dolegliwości bólowe, minimalizuje stany zapalne oraz przyspiesza regenerację tkanek. We wyspecjalizowanych gabinetach fizjoterapeutycznych możesz liczyć na profesjonalną opiekę, indywidualnie dobrany zestaw ćwiczeń oraz komfortowe warunki do pracy ze specjalistą. Rehabilitacja w chondromalacji jest konieczna, ponieważ nieleczona prowadzi do zabiegu wszczepienia endoprotezy stawu kolanowego. Zadaniem specjalistów jest spowolnienie zmian chorobowych oraz poprawa komfortu Twojego życia.

Chondromalacja rzepki – objawy

Chondromalacja to postępujące mięknięcie chrząstki stawowej – najczęściej zmiany zachodzą w obrębie stawu kolanowego i dotyczą rzepki oraz kłykci kości udowej. Do podstawowych objawów świadczących o problemie należą:

• silne dolegliwości bólowe, dominujące w okolicach rzepki,
  • sztywność stawów odczuwalna nawet podczas najprostszych czynności,
  • obrzęki,
  • charakterystyczne trzeszczenie lub skrzypienie w stawie (krepitacja),
  • ograniczenie funkcji stawu,
  • nawracające stany zapalne.

Warto również wiedzieć, że lekarze często mylnie rozpoznają chondromalację rzepki jako uszkodzenie łąkotki. Diagnozę stawia się na podstawie wywiadu lekarskiego, testów klinicznych przeprowadzanych przez lekarza oraz dodatkowych badań takich jak USG, RTG i MR. Strategie leczenia chondromalacji rzepki różnią się w zależności od stopnia zaawansowania choroby oraz nasilenia wyżej wymienionych objawów. Fizjoterapia wskazana jest zarówno w przypadku zmian nieoperacyjnych, jak i po przebytej operacji chirurgicznej.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie 129480335_834027250705627_6450482505505197988_n-1024x1024.jpg

Jak leczyć chondromalację rzepki?

Chondromalacja rzepki to nie tylko leczenie poprzez fizjoterapię – to także farmakoterapia oraz odpowiednie zaopatrzenie ortopedyczne. Leczenie zachowawcze stosuje się zwykle u pacjentów z I (spluszowacenie i zmiękczenie) i II (pęknięcia i fragmentacja niepełnej grubości) stopniem uszkodzenia chrząstki stawowej. Kluczowa jest również edukacja w zakresie profilaktyki oraz systematyczna aktywność fizyczna i prawidłowa dieta, która przeciwdziała otyłości – odpowiednia masa ciała sprzyja walce z chondromalacją rzepki. W przypadku III i IV stopnia uszkodzenia wskazane jest leczenie operacyjne. Po jego zakończeniu warto wrócić do rehabilitacji, aby zadbać o bezpieczną sprawność fizyczną.

Rehabilitacja – skorzystaj z pomocy specjalistów

Uszkodzenie chrząstki stawowej nie jest wyrokiem, ale konieczna jest profesjonalna fizjoterapia. Jak wygląda rehabilitacja w chondromalacji rzepki? Przede wszystkim możesz liczyć na opiekę wykwalifikowanego personelu. Regeneracja chrząstki stawowej jest procesem długotrwałym, dlatego warto wybrać sprawdzonych specjalistów. Rehabilitacja zawiera elementy masażu tkanek głębokich, mobilizacji mięśniowo-powięziowej czy kinesiotapingu. Chondromalacja chrząstki nie musi być równoznaczna z ciągłym bólem, możliwy jest powrót do większej sprawności, a sama fizjoterapia jest dostosowana do Twoich potrzeb.