Centrum wiedzy, Rehabilitacja neurologiczna

Kręgozmyk

Kręgozmyk to zaburzenie, które wymaga leczenia rehabilitacyjnego. Jeśli zdiagnozowano u Ciebie kręgozmyk, skontaktuj się z fizjoterapeutą, który będzie w stanie podjąć odpowiednie działania, które różnią się od tych stosowanych przy zmianach przeciążeniowych. Z jego pomocą pożegnasz się z dokuczliwym bólem i nauczysz się funkcjonować na co dzień w taki sposób, by kręgozmyk nie stanowił obciążenia.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie Projekt-bez-tytulu-7-1024x1024-1.jpg

Czym jest kręgozmyk?

Zastanawiasz się, co to jest kręgozmyk? Jest to przemieszczenie się do przodu kręgu leżącego wyżej w stosunku do kręgu znajdującego się niżej, które powoduje dolegliwości bólowe, a w kolejnych stadiach także inne objawy. W związku z tym konieczne jest leczenie rehabilitacyjne oraz stała kontrola lekarza już po zakończeniu fizjoterapii. Kręgozmyk dotyka zarówno młodsze (30-40 lat), jak i starsze (60-70 lat) osoby.

Jakie są przyczyny kręgozmyku? Przesunięcie powstaje zwykle w wyniku pojawienia się szczeliny w łuku kręgowym w miejscu, w którym łączą się wyrostki stawowe. U osób starszych kręgozmyk najczęściej związany jest ze zmianami zwyrodnieniowymi (tzw. kręgozmyk zwyrodnieniowy). Odwrotnością kręgozmyku jest rzadziej występujący retrozmyk – wówczas to wyżej położony kręg przesuwa się do tyłu w stosunku do kręgu znajdującego się niżej.

Kręgozmyk – objawy

W przypadku kręgozmyku mówi się o kilku stopniach zaawansowania, które pozwalają określić skalę problemu. Stosuje się do tego klasyfikację Meyerdinga:

• stopień I – przesunięcie mniejsze niż 25%,
  • stopień II – przesunięcie w granicach 25-50%,
  • stopień III – przesunięcie w granicach 50-75%,
  • stopień IV – przesunięcie powyżej 75%,
  • spondylolisteza całkowita – utrata styczności kręgów.

Pierwsze stopnie kręgozmyku oznaczają zwykle dolegliwości bólowe, które mogą promieniować w kierunku kończyn dolnych. W kolejnych stadiach pojawiają się problemy z poruszaniem się ze względu na ucisk na korzenie nerwowe, a także trudności z trzymaniem moczu, czy niedowład, natomiast samo schorzenie rozwija się powoli. Pierwszy i drugi stopień kręgozmyku wiążą się zwykle z leczeniem zachowawczym, natomiast w przypadku poważniejszych dolegliwości konieczna może się okazać operacja.

Jak wygląda leczenie kręgozmyku?

W większości przypadków rozwiązaniem dla kręgozmyku jest fizjoterapia oraz odpowiednio dobrane ćwiczenia minimalizujące ból. Jest to praca nad prawidłowym napięciem mięśniowym, układem tułowia oraz nad zmianami wtórnymi, np. złą pracą bioder. Podczas rehabilitacji dowiesz się, czego unikać, mając kręgozmyk oraz jak spać, by ograniczyć dolegliwości związane ze schorzeniem. Niewskazana jest długotrwała praca w zgięciu czy wykonywanie ruchów przeprostnych. W niektórych przypadkach konieczna jest jednak ingerencja chirurga, choć nie jest to standardowe działanie – wówczas prowadzona jest rehabilitacja po operacji kręgozmyku. Takie rozwiązanie sprawdza się, jeśli fizjoterapia przyniosła oczekiwane efekty, ale uraz się nasilił i kolejne ćwiczenia nie pomagały.

Dlaczego warto wybrać się do gabinetu fizjoterapeutycznego?

Wybierz się do gabinetu fizjoterapeutycznego w celu komfortowej pracy nad kręgozmykiem ze specjalistą. Profesjonalista, który daje z siebie 100%, sprawi, że rehabilitacja kręgosłupa przynosi oczekiwane efekty, a więc poprawę jakości życia.

Warto zadbać, by nie była konieczna operacja – w większości przypadków dobra fizjoterapia pozwala normalnie funkcjonować z kręgozmykiem. Specjaliści zajmują się też często rehabilitacja kręgosłupa szyjnego, leczenie dyskopatii oraz rehabilitacja kręgosłupa lędźwiowego.