Centrum wiedzy, Fizjoterapia dzieci, Fizjoterapia niemowląt

Leczenie płaskostopia u dzieci

Zastanawiasz się, która placówka zapewnia profesjonalne leczenie płaskostopia u dzieci? Postaw na zespół wykwalifikowanych specjalistów, którzy doskonale rozumieją potrzeby najmłodszych i wiedzą, jak leczyć płaskostopie u dziecka. Zapewniają komfortowe warunki do ćwiczeń, indywidualnie dobrany plan działania oraz życzliwe podejście do pacjenta. Leczenie płaskostopia u dzieci należy rozpocząć w krótkim czasie od postawienia diagnozy przez specjalistę.

Czym objawia się płaskostopie u dziecka?

Fizjologiczne płaskostopie u dzieci do 3-4 roku życia jest czymś normalnym, ale już w okresie niemowlęctwa konieczna jest profilaktyka. Tak zwany platfus u dzieci w tym wieku zanika z czasem – jego przyczyną jest obecność poduszeczki tłuszczowej znajdującej się na podeszwie stopy. Jeżeli jednak nie dojdzie do uformowania się łuku stępu, należy skontaktować się ze specjalistą, który wskaże, jak powinno wyglądać leczenie płaskostopia u dziecka.

Samo płaskostopie to deformacja, która objawia się obniżeniem lub całkowitym brakiem fizjologicznego wysklepienia stopy. Jak sprawdzić płaskostopie u dziecka? Najłatwiej patrząc na ślady pozostawiane przez małe, mokre stópki na podłodze – pełne odbicie stóp świadczy o konieczności podjęcia zdecydowanych kroków. Nie jest to wada wrodzona, a efekt słabo lub nieprawidłowo rozwiniętych mięśni i ścięgien stopy, co często przyczynia się do postępującej wady postawy. Z tego względu często potrzebna jest fizjoterapia wad stóp u niemowląt rozumiana jako działanie profilaktyczne. Niewskazane jest przyspieszanie rozwoju motorycznego maluchów – warto pozwolić najmłodszym raczkować i ćwiczyć leżenie na brzuszku.

Jednak wbrew powszechnie przyjętym opiniom, płaskostopie nie dotyczy wyłącznie 3, 4 czy 5 latka – z problemem zmagają się również osoby dorosłe. To właśnie dlatego od najmłodszych lat, szczególnie w przypadku niepokojących objawów, wskazana jest gimnastyka korekcyjna i rozsądne wsparcie rozwoju dziecka.

Jak leczyć płaskostopie u dzieci?

Podejrzewasz płaskostopie u dzieci lub dziecka, ale zastanawiasz się, kiedy udać się do lekarza? Najlepiej od razu! Specjalista wie, jak leczyć płaskostopie u dzieci i jest w stanie zalecić bezpieczne ćwiczenia wspierające dalszy rozwój malucha. Odwlekanie wizyty w czasie może doprowadzić do pogłębienia się wady stóp i postawy, a same wkładki ortopedyczne nie rozwiążą problemu. Jednak tym, co szczególnie powinno Cię zaniepokoić, jest ból – płaskostopie u niemowląt i dzieci może objawiać się bólem, który często nasila się wraz z dojrzewaniem malucha.

Co zrobić w takiej sytuacji? Rozwiązaniem jest rehabilitacja płaskostopia u dzieci, w tym między innymi ćwiczenia na stopę płasko-koślawą oraz terapia manualna. Dodatkowym wsparciem, szczególnie w przypadku dzieci zmagających się z otyłością, będzie zmiana nawyków żywieniowych i wprowadzenie aktywności fizycznej – oczywiście po wcześniejszej konsultacji z fizjoterapeutą.

Dlaczego warto leczyć płaskostopie w naszym centrum?

Specjaliści prowadzą profesjonalne leczenie płaskostopia u dzieci. Za efekty odpowiadają wykwalifikowani rehabilitanci, którzy wiedzą, jak pracować z najmłodszymi. Przyczyny płaskostopia u dzieci są różne, dlatego szczególną uwagę zwracaja na wywiad z małym pacjentem i rodzicami. Dzięki temu proponują indywidualnie dobrany program rehabilitacji, prowadzonej w przyjaznych dla malucha warunkach. Z ich pomocą poradzisz sobie z płaskostopiem poprzecznym lub podłużnym u dziecka.