Centrum wiedzy, Fizjoterapia ortopedyczna

Uszkodzenie stożka rotatorów – fizjoterapia, rehabilitacja, leczenie

Osoby, które doznały uszkodzenia stożka rotatorów zachęcamy do umawiania wizyt u profesjonalnych fizjoterapeutów. Jeżeli zdiagnozowano u Ciebie to schorzenie, zrób wszystko, by uwolnić się od bólu. Komu warto zaufać? Tym, którzy mają ogromne doświadczenie i do każdego z pacjentów podchodzą indywidualnie. Rehabilitacja osób, które doznały uszkodzenia pierścienia rotatorów lub przechodzą jego zapalenie, nie powinny być dla nikogo najmniejszym problemem!

Stożek rotatorów barku – czym jest?

Stożek (pierścień) rotatorów to grupa płaskich ścięgien, które łącząc się ze sobą, pokrywają przód, tył i górną powierzchnię stawu ramienno-łopatkowego. Są one połączone z mięśniami mającymi swoje przyczepy w okolicy łopatki. Podczas skurczu mięśnie te pociągają ścięgna, powodując ruchy takie jak:

• odwodzenie,
  • rotacja zewnętrzna,
  • rotacja wewnętrzna.

Zapalenie oraz obrzęk stożka rotatorów, powstające na skutek ciasnoty podbarkowej może prowadzić do przerwania ścięgna w okolicy jego przyczepu do głowy kości ramiennej, a z czasem nawet do całkowitego oderwania ścięgna od kości. Do stwierdzenia uszkodzenia stożka rotatorów niezbędna jest odpowiednia diagnostyka. Aby przywrócić pacjentowi sprawność, konieczne jest podjęcie odpowiedniego leczenia, które może obejmować interwencję chirurga.

Objawy zespołu stożka rotatorów– zapalenie stożka rotatorów

Najczęściej pojawiającą się dolegliwością zgłaszaną przez pacjentów, u których doszło do uszkodzenia stożka rotatorów, jest silny ból. Narasta on podczas unoszenia ramienia. Pojawia się zwykle w okolicy szczytu i przodu barku lub na bocznej (zewnętrznej) powierzchni ramienia (okolica mięśnia naramiennego). Pacjenci skarżą się także na osłabienie siły ramienia.

Objawy te mogą pojawiać się również w nocy, nie pozwalając zasnąć. Rehabilitacja i fizjoterapia w uszkodzeniu stożka rotatorów, prowadzone przez fachowców, pomagają zmniejszyć zapalenie stożka rotatorów oraz odzyskać właściwe napięcie i funkcje w dotkniętych chorobą mięśniach stożka rotatorów. Całkowite uszkodzenie ścięgna stożka rotatorów najczęściej jest leczone przy pomocy zabiegu chirurgicznego. W zależności od rodzaju wykonanego zabiegu, proces rehabilitacji po interwencji chirurgicznej przewiduje okresy:

• unieruchomienia celem wstępnego wygojenia naprawianych tkanek,
  • odzyskiwania zakresu ruchu,
  • odbudowywania siły mięśniowej.

W przypadku mniejszych zabiegów rehabilitacja trwa zazwyczaj około 10-12 tygodni, po naprawie stożka rotatorów program rehabilitacji zajmuje zazwyczaj 6 lub więcej miesięcy. Trwa ona, aż do czasu gdy bark nie odzyska pełnego zakresu ruchu, a zanikające mięśnie odzyskają swoją funkcję.

Uszkodzenie stożka rotatorów – leczenie

Jeżeli cierpisz na zapalenie stożka rotatorów lub jesteś po operacji pierścienia rotatorów, zgłoś się do odpowiedniego specjalisty, który postara się Ci pomóc, prowadząc skuteczną rehabilitację i fizjoterapię. Tam gdzie możesz liczyć na kompleksowe wsparcie, bez względu na to, z jakim problemem się zgłosisz.