Centrum wiedzy, Fizjoterapia ortopedyczna

Paluch koślawy

Przez wielu uznawany wyłącznie za problem kosmetyczny, powoduje również nieprzyjemne dolegliwości bólowe. Paluch koślawy, bo tak brzmi poprawna nazwa haluksów, może prowadzić do problemów ze swobodnym poruszaniem się, zaburzając prawidłowe funkcje stopy. W takiej sytuacji wskazana jest fizjoterapia, za którą odpowiadają specjaliści. Rehabilitacja jest również rekomendowana po operacji palucha koślawego, aby odzyskać pełną sprawność i przyjemność poruszania się. Umów się na wizytę ze specjalistą i przekonaj się, że warto zadbać o zachowawcze leczenie haluksów.

Czym jest paluch koślawy i skąd się bierze?

Zanim przejdziemy do tego, jak wygląda fizjoterapia w przypadku palucha koślawego, kilka słów o tym, co to jest. Haluksy są zwyrodnieniem, które polega na  zniekształceniu przedniej części stopy – dla wielu osób jest to problem wyłącznie natury estetycznej, ale w rzeczywistości wiąże się z bólem i dyskomfortem podczas chodzenia. Paluch koślawy jest efektem zaburzeń biomechaniki stopy, które przyczyniają się do jej deformacji. Problem może się pojawić w wyniku:

• płaskostopia,
  • chorób ścięgna Achillesa,
  • chorób reumatycznych,
  • uszkodzenia mięśnia piszczelowego tylnego,
  • skłonności genetycznej.

Paluch koślawy może się pojawić zarówno u dziecka, jak i osoby dorosłej, choć w dużej mierze problem dotyczy kobiet po 40 roku życia. Czynniki, które zwiększają ryzyko haluksów, to:

• długotrwałe noszenie źle dopasowanego obuwia,
  • otyłość,
  • stojący tryb życia,
  • sport, w tym taniec klasyczny (balet).

Warto więc zadbać o to, by obuwie zapewniało stopom naturalną pozycję – unikaj butów z wąskim, spiczastym noskiem oraz nieposiadających prawidłowej amortyzacji podeszwy. Pamiętaj też, że nie tylko szpilki prowadzą do powstawania palucha koślawego, a źle dobrane obuwie stanowi jedną z najczęstszych przyczyn tej deformacji.

Czy paluch koślawy wymaga operacji?

Zastanawiasz się, czy w przypadku palucha koślawego rozsądniejszym rozwiązaniem jest fizjoterapia, czy operacja? Deformacja stopy powoduje dyskomfort podczas chodzenia, a okresowo mogą pojawiać się stan zapalny torebki stawowej, obrzęk oraz dolegliwości bólowe. W większości przypadków jednak leczenie haluksów jest zachowawcze. Przy odpowiednim przebiegu fizjoterapii oraz korekcji można powstrzymać dalszą deformację stopy, a tym samym uniknąć operacji. Z pewnością jednak należy rozpocząć od doboru wygodnego, dopasowanego do stopy obuwia, który nie będzie uciskać palców. Kolejnym krokiem jest rehabilitacja ortopedyczna.

Może się jednak okazać, że konieczny jest zabieg – o czym powinien zadecydować lekarz prowadzący. Wówczas wskazana jest rehabilitacja po operacji palucha koślawego, która pomoże Ci wrócić do pełnej sprawności. Nie rekomendujemy jednak zabiegu w celach wyłącznie estetycznych. Warto też pamiętać, że leczenie palucha koślawego nie powinno polegać na noszeniu specjalnych wkładek, czy aparatów, ponieważ przynoszą krótkotrwałą ulgę.

Dlaczego warto wybrać sprawdzonych specjalistów?

Wiemy, że paluch koślawy można leczyć nie tylko operacyjne, ale przede wszystkim zachowawczo. Leczenie haluksów pozwala ograniczyć rozwój deformacji oraz zmniejszyć dolegliwości bólowe – dzięki temu jakość Twojego życia znacząco się poprawi. Działania fachowców są skuteczne, więc jeśli szukasz miejsca, w którym rehabilitacja prowadzona jest profesjonalnie, to warto wybrać sprawdzonego fizjoterapeutę, który zapewni dobre warunki do ćwiczeń oraz maksymalne wsparcie w fizjoterapii palucha koślawego.