Centrum wiedzy, Fizjoterapia dzieci, Fizjoterapia niemowląt

Rehabilitacja przepukliny oponowo-rdzeniowej u dzieci

Rehabilitacja przepukliny oponowo-rdzeniowej u małych pacjentów jest niezwykle istotna. Współpracujemy z doświadczonymi terapeutami, którzy wiedzą, jak należy pracować z małym pacjentem. W tej chorobie duże znaczenie odgrywa szybkie podjęcie rehabilitacji. Dlatego zapraszamy rodziców, którzy usłyszeli diagnozę, do lektury poniższego tekstu.

Przepuklina oponowo-rdzeniowa u dzieci – co to jest?

Przepuklina oponowo-rdzeniowa jest wrodzoną wadą, związaną z nieprawidłowym rozwojem układu nerwowego na wczesnym etapie jego rozwoju. Charakterystyczną cechą tej nieprawidłowości jest rozszczep kręgosłupa, w wyniku którego część rdzenia kręgowego i nerwów z niego wychodzących znajduje się poza kanałem kręgowym. Tworzą one postać guza na plecach dziecka. Ma on zwykle kolor różowy lub czerwony, widoczne są na nim naczynia krwionośne, może również sączyć się z niego wydzielina. Guz najczęściej znajduje się w okolicy lędźwiowej lub lędźwiowo-krzyżowej, sporadycznie umiejscowiony jest w okolicy piersiowej i szyjnej. Przepuklina oponowo-rdzeniowa u dzieci wymaga profesjonalnej rehabilitacji i ćwiczeń.

Przyczyny występowania przepukliny oponowo-rdzeniowej

Nie do końca znane są przyczyny wystąpienia przepukliny oponowo-rdzeniowej, jednak zauważono, że prawdopodobieństwo wystąpienia nieprawidłowości wzrasta, jeśli wystąpiła już ona wcześniej w rodzinie. Prawdopodobieństwo wystąpienia tego typu wady mogą zwiększać między innymi:

• niedobór kwasu foliowego w ciąży,
  • stosowanie określonych typów leków,
  • promieniowanie rentgenowskie,
  • przebyte infekcje.

Przepuklinie oponowo-rdzeniowej towarzyszą często niedowłady kończyn, porażenia, zaburzenia czucia, zniekształcenia stóp i przykurcze stawów. Odpowiednio poprowadzona fizjoterapia przepukliny oponowo-rdzeniowej pomoże dziecku w powrocie do sprawności.

Rehabilitacja przepukliny oponowo-rdzeniowej

Niezwykle ważne jest rozpoczęcie rehabilitacji dziecka jak najszybciej po diagnozie choroby lub zabiegach operacyjnych. Prawidłowa, systematyczna rehabilitacja pomoże osiągnąć mu samodzielność w zakresie przemieszczania się i samoobsługi. Sposób rehabilitacji dobierany jest indywidualnie, w oparciu o wiek i możliwości pacjenta. Niezwykle ważna jest również współpraca fizjoterapeuty z rodzicami. Możesz liczyć na profesjonalną opiekę nad Twoim dzieckiem. Terapeuci, którzy mają doświadczenie w prowadzeniu fizjoterapii niemowląt, dobiorą odpowiednie ćwiczenia.