Centrum wiedzy, Fizjoterapia ortopedyczna

Rehabilitacja po złamaniu miednicy

Złamanie miednicy – leczenie

Złamanie miednicy jest poważną i niekiedy zagrażającą życiu ludzkiemu kontuzją, w związku z czym konieczna jest szybka pomoc lekarza. Leczenie urazu jest długotrwałe – czas rekonwalescencji zależy od stopnia złamania oraz towarzyszących mu powikłań. Przy prostych złamaniach miednicy stosuje się leczenie zachowawcze, natomiast w poważniejszych przypadkach konieczna jest natychmiastowa lub planowana wcześniej operacja.

Dla przebiegu urazu znaczenie ma również wiek pacjentki lub pacjenta, ponieważ organizm osób starszych trudniej radzi sobie z tego typu kontuzjami.

Miednica składa się z wielu elementów, dlatego fizjoterapeuta planujący rehabilitację zawsze uwzględnia, w którym dokładnie miejscu doszło do urazu.

Profesjonalna rehabilitacja po złamaniu miednicy pozwoli Ci zapomnieć o dotkliwym bólu oraz innych nieprzyjemnościach związanych z urazem.

Jaka rehabilitacja po złamaniu miednicy jest wskazana?

Przede wszystkim dostosowana do specyfiki urazu. To, jaka rehabilitacja po złamaniu miednicy będzie dla Ciebie najlepsza, zależy od tego czy mamy do czynienia ze złamaniem prostym, czy złożonym. Istotny jest też Twój aktualny stan zdrowia oraz to czy kontuzji towarzyszyły lub towarzyszą jakieś powikłania.

Podczas pracy z pacjentami stosuje się m.in. terapię manualną, masaż tkanek głębokich oraz kinesiotaping. Poza tym przede wszystkim kinezyterapię, czyli ćwiczenia lecznicze, odpowiednio dobrany przez specjalistę trening.

Ile trwa rehabilitacja po złamaniu miednicy?

Nie istnieje jedna odpowiedź na to pytanie – każdy przypadek należy traktować indywidualnie, natomiast trzeba liczyć się z przynajmniej kilkutygodniową pracą z rehabilitantem.

Dlaczego tak ważna jest rehabilitacja po złamaniu miednicy?

Bez rehabilitacji po złamaniu miednicy dużo łatwiej o np. nieprawidłowy zrost kości oraz długotrwałe dolegliwości bólowe. Uraz tego typu prowadzi nie tylko do uszkodzenia struktury kości, ale także naruszenia tkanek miękkich oraz receptorów odpowiedzialnych za czucie lub nerwy. Z tego względu nie należy pomijać rehabilitacji w procesie leczenia złamania miednicy – zaniedbanie w tym obszarze może skutkować trwałymi uszkodzeniami, a to z kolei przełoży się na problemy z utrzymaniem równowagi, czy prawidłowej postawy ciała.

Kiedy zacząć rehabilitację?

Jeśli dojdzie do złamania miednicy, rehabilitację warto rozpocząć jak najszybciej – dzięki temu łatwiej o efekty pracy ze specjalistą. Początkowy etap to przede wszystkim obrzęk i ból, który chce się uśmierzyć, a rehabilitacja w tym skutecznie pomaga. W zależności od indywidualnej sytuacji pacjenta może być konieczne podjęcie takich działań jak odpowiednie ułożenie w celu uniknięcia odleżyn.

Rehabilitacja Twojej złamanej miednicy

Specjaliści dobiorą dla Ciebie odpowiednie ćwiczenia, dzięki którym dużo łatwiej będzie poradzić sobie ze skutkami złamania miednicy. Otrzymasz też zalecenia, które będziesz mógł kontynuować w domu. Odpowiednia rehabilitacja, w tym ćwiczenia w domu pomogą Ci pozbyć się bólu i nauczyć się na nowo funkcjonować po urazie. Rehabilitacja po złamaniu powinna być dostosowana do Twoich potrzeb i możliwości fizycznych.

Rehabilitacja w domu - co możesz robić?

W konsultacji z fizjoterapeutą możesz zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzia, np. drabinkę do ćwiczeń, bieżnię czy masażery które nie tylko wspomogą Cię w powrocie do sprawności po urazie, ale również będą Twoim sprzymierzeńcem w dbaniu o kondycję fizyczną każdego dnia.