Centrum wiedzy, Inne

Rehabilitacja w POChP

Rehabilitacja w POChP podnosi komfort życia osoby chorej – możesz liczyć na pomoc wykwalifikowanego zespołu. Skupiają się na wykonywaniu ćwiczeń, które poprawiają sprawność fizyczną pacjenta, ale są dostosowane do wydolności jego organizmu. Systematyczna rehabilitacja w POChP pomaga spowolnić chorobę, jeżeli nie jest to stadium zaawansowane. Przede wszystkim jednak fizjoterapia umożliwia poprawę funkcji płuc, tym samym w odczuwalny sposób zmienia dotychczasowe życie pacjenta.

Czym jest POChP?

Zanim przejdziemy do tego, jakie ćwiczenia oddechowe w POChP są wskazane, krótko wyjaśnimy, na czym w zasadzie polega ta choroba. Schorzenie wiąże się z zaburzeniami mechanizmu oddychania. POChP oznacza przewlekłą obturacyjną chorobę płuc, a więc zwężeniem dróg oddechowych, co utrudnia przepływ powietrza i obniża jakość życia. Choroba jest nieuleczalna, a jej najczęstszą przyczyną jest narażenie na dym tytoniowy (dotyczy to zarówno czynnego, jak i biernego palenia). Do standardowych objawów POChP należą:

• kaszel, często połączony z wykrztuszaniem wydzieliny oskrzelowej,
  • duszności, których częstotliwość zwiększa się wraz z rozwojem choroby,
  • nieprawidłowy stosunek wdechu do wydechu,
  • nasilający się podczas wysiłku fizycznego (np. chodzenia po schodach) świszczący oddech,
  • obniżenie tolerancji wysiłku.

Z racji tego, że POChP jest chorobą nieuleczalną, konieczna jest rehabilitacja – systematyczna i prawidłowo prowadzona przez dobrego fizjoterapeutę. Jest to tym bardziej wskazane, że osoba chora mierzy się z innymi zagrożeniami, np. potencjalnym nadciśnieniem płucnym, zaburzeniami metabolicznymi i ogólnym osłabieniem organizmu. Możesz liczyć na profesjonalną rehabilitację oddechową w POChP oraz komfortowe warunki do wykonywania ćwiczeń.

Jak wygląda rehabilitacja w POChP?

Rehabilitacja w POChP to ćwiczenia fizyczne wspierające kondycję pacjenta – są one dostosowane do wydolności jego organizmu. Jej nieodłącznym elementem jest edukacja w zakresie nawyków żywieniowych, znaczenia ruchu dla przebiegu choroby oraz konieczności zrezygnowania z tytoniu. Program rehabilitacji w POChP jest ustalany indywidualnie, co pozwala osiągać możliwie jak najlepsze efekty podczas pracy z pacjentem. O tym, jakie ćwiczenia oddechowe w POChP będą odpowiednie, decyduje stan osoby chorej, zalecenia lekarza prowadzącego oraz ocena fizjoterapeuty.