Centrum wiedzy, Fizjoterapia ortopedyczna, Terapia bólu

Tendinopatia

Szukasz fizjoterapeuty, który w prosty sposób wytłumaczy Ci nie tylko, co to jest tendinopatia, ale także pomoże poradzić sobie z nieprzyjemnymi dolegliwościami? U prawdziwych ekspertów możesz liczyć na profesjonalną pomoc w oparciu o rzetelną wiedzę, wieloletnie doświadczenie i życzliwe podejście do każdego pacjenta. Jeśli Twoim problemem jest zapalenie ścięgna Achillesa i potrzebujesz zwiększyć tolerancję ścięgna na obciążenie, to koniecznie umów się na wizytę w gabinecie fizjoterapeutycznym.

Tendinopatia – co to jest?

Wiele osób słysząc diagnozę „tendinopatia”, zastanawia się, co to jest i jak wpływa na codzienne życie chorych. Definicja mówi, że jest to patologiczne schorzenie, które prowadzi do zapalenia ścięgna, np. Achillesa. W praktyce oznacza to dolegliwości bólowe, obrzęk oraz ograniczony zakres ruchów. Szczególnie nieleczona tendinopatia może doprowadzić do obniżonej tolerancji ścięgna na obciążenie, dlatego konieczna jest rehabilitacja. Najczęściej tendinopatia dotyczy zmian w obrębie:

• barku – stożka rotatorów, czyli ścięgna mięśnia nadgrzebieniowego, podgrzebieniowego, podłopatkowego i obłego mniejszego,
  • ścięgna Achillesa,
  • mięśnia pośladkowego średniego,
  • kolana – więzadła rzepki),
  • bicepsu,
  • łokcia – łokcia tenisisty i golfisty.

Jaka jest przyczyna tendinopatii? Za schodzenie odpowiadają przede wszystkim powtarzające się, długotrwałe czynności, które prowadzą do przeciążenia ścięgien. Tym, co sprzyja tendinopatii, jest między innymi wiek, ponieważ wraz z upływem czasu zmniejsza się wytrzymałość ścięgien. Drugim czynnikiem ryzyka jest rodzaj wykonywanej pracy, która może sprzyjać przeciążeniom. Do tendinopatii ścięgna mięśnia nadgrzebieniowego może dojść także w wyniku gwałtownego ruchu, np. podczas podnoszenia czegoś ciężkiego. Przede wszystkim jednak należy pamiętać o tym, by nie lekceważyć pierwszych objawów.

Jakie objawy daje tendinopatia?

Zanim przejdziemy do tego, jak wygląda rehabilitacja stopy w przypadku zapalenia ścięgna Achillesa, kilka słów o objawach, jakie daje tendinopatia. Głównym objawem są dolegliwości bólowe w obrębie miejsca dotkniętego schorzeniem. W przypadku tendinopatii ścięgna Achillesa będzie to ból ścięgna w dolnej części łydki. Wielu pacjentów początkowo nie odczuwa żadnych dolegliwości, dlatego tak ważna jest kontrola lekarza i dobry, szczegółowy wywiad. Oprócz bólu może się pojawić także obrzęk oraz problemy z ruchomością ścięgna, w którym doszło do urazu czy zmian zwyrodnieniowych

Tendinopatia – jak wygląda leczenie?

Niezależnie od tego, czy masz zapalenie ścięgna Achillesa, czy innego ścięgna, potrzebujesz pomocy. Każde objawy, które Cię niepokoją i utrzymują się dłużej niż kilka dni, wymagają konsultacji z lekarzem. To specjalista podejmie decyzję o tym, czy konieczna jest rehabilitacja, chociaż z doświadczenia wiemy, że najczęściej jest to wskazane. Specjaliści leczą tendinopatię za pomocą kinesiotapingu, terapii manualnej, pinoterapii oraz odpowiednio dobranych ćwiczeń, które pozwalają przywrócić pełen zakres ruchów. Elementem usług jest też często rehabilitacja po zerwaniu ścięgien, dlatego możesz mieć pewność, że fachowcy wiedzą, jak jak leczyć zapalenie ścięgna Achillesa, inne tendinopatie i nie tylko.