Centrum wiedzy, Rehabilitacja neurologiczna

Terapia porażenia nerwów twarzowych

Terapia porażenia nerwów twarzowych jest ratunkiem dla wielu pacjentów. Twarz jest naszą wizytówką – wyraża emocje i pozwala porozumiewać się ze światem. Nic więc dziwnego, że gdy dzieje się z nią coś niepokojącego, szukamy pomocy. Jeżeli Ty, lub ktoś z Twoich bliskich, cierpi na porażenie nerwu twarzowego, zgłoś się specjalistów, którzy mają ogromne doświadczenie i wiedzą jak pomóc pacjentom z tym problemem.

Porażenie nerwu twarzowego – przyczyny

Porażenie nerwu twarzowego pojawia się u pacjentów w każdym wieku – może dotknąć dzieci, dorosłych, jak i osób starszych. Obejmuje ono siódmy nerw czaszkowy i upośledza jego funkcjonowanie, co przekłada się na osłabienie czucia, a także niedowład mięśni mimicznych (asymetryczne zaburzenia napięcia mięśniowego).

Przyczyny występowania porażenia nerwów twarzowych mogą być różne, zarówno wrodzone, jak i pojawiające się w trakcie życia człowieka. Porażenie mogą wywołać na przykład:

• przebyty udar mózgu,
  • stwardnienie rozsiane,
  • nowotwory zlokalizowane w obrębie czaszki,
  • infekcja wirusem opryszczki.

Objawy porażenia nerwów twarzowych

Lista objawów porażenia nerwów twarzowych jest dość długa. Obejmuje ona pozycje, takie jak:

• połowiczne, niesymetryczne zaburzenie ruchomości mięśni twarzy,
  • opadanie kącika ust po stronie porażonego nerwu,
  • objaw Bella (przy zamykaniu oka źrenica kieruje się ku górze, a gałka oczna jest tylko częściowo zasłonięta niedomkniętą powieką),
  • wygładzenie fałdu nosowo-wargowego,
  • wiotczenie mięśni policzka,
  • upośledzenie pracy gruczołów łzowych oraz ślinianek,
  • utrata smaku na przedniej części języka, zaburzenia smaku,
  • ból ucha lub odczuwalny w jego okolicy,
  • uczucie mrowienia lub drętwienia połowy twarzy,
  • utrata czucia głębokiego.

Porażenie nerwu twarzowego u dzieci i dorosłych jest problemem nie tylko natury medycznej, ale także estetycznej. Może też wywoływać negatywne uczucia u osoby, której dotknęło. Podjęcie terapii pozwoli jednak przywrócić mięśniom sprawność i odzyskać dobry wygląd.

Porażenie nerwu twarzowego – leczenie i rehabilitacja

Terapia porażenia nerwów twarzowych obejmuje kompleksowe działania. Specjaliści starają się ograniczyć ból u pacjentów, a także przyspieszyć regenerację mięśni i każdorazowo indywidualnie dobierają terapię do potrzeb każdego pacjenta. Dzięki odpowiedniej terapii możliwy jest szybszy powrót do sprawności.