Whiplash

Urazy odcinka szyjnego w kręgosłupie typu whiplash wymagają odpowiedniej rehabilitacji – w naszym centrum koło Poznania możesz liczyć na zaangażowanie specjalistów i profesjonalną opiekę. Znany również jako uraz biczowy, whiplash najczęściej jest efektem wypadku komunikacyjnego, a sama rehabilitacja powinna być dostosowana do stopnia urazu. W naszym centrum leczenia ruchem uwzględniamy stan pacjenta, jego możliwości oraz przeprowadzamy szczegółowy wywiad, dzięki któremu fizjoterapia w whiplash jest skuteczna. Umów się na wizytę już dzisiaj i powróć do pełnej sprawności.

Jak dochodzi do urazu biczowego?

Whiplash to uraz szyjny typu smagnięcie biczem, który powstaje w wyniku gwałtownego, bezwładnego ruchu głową – to właśnie dlatego do urazu najczęściej dochodzi w wypadkach komunikacyjnych. Wówczas odcinek szyjny kręgosłupa jest narażony na duże przeciążenie zgięciowo-wyprostne. Osoba, która ulega wypadkowi, odczuwa silne szarpnięcie w jednym kierunku, natomiast jej głowa w bardzo szybkim tempie odgina się przeciwnym kierunku. Mechanizm powstawania urazu biczowego przypomina ruch smagnięcia biczem, dlatego nazwy whiplash i zespół smagnięcia biczem są stosowane zamiennie. Mówi się, że jest to uraz kręgosłupa charakterystyczny dla wypadków samochodowych, ale dotyczy to również innych środków komunikacji.

Zostaw swój numer telefonu, a my oddzwonimy:

WYŚLIJ

Zespół smagnięcia biczem – typy

Fizjoterapia w whiplash różni się w zależności od obrazu klinicznego pacjenta. Wyróżnia się cztery typy uszkodzenia odcinka szyjnego:

• zgięciowy – obejmuje klatkę piersiową i szyję, prowadząc do złamania trzonu oraz przedniego podwichnięcia kręgu, uszkodzenia więzadeł, a także złamań kompresyjnych,
  • wyprostny – obejmuje odcinek szyjny, uszkadzając więzadło podłużne przednie i prowadząc do licznych złamań oraz zniszczenia tylnych fragmentów kręgu,
  • kompresyjno-przeciążeniowy – obejmuje odcinek lędźwiowy i szyjny, oznaczając złamania trzonów kręgów,
  • rotacyjny – obejmuje złamania bocznych fragmentów kręgów.

Na przebieg rehabilitacji po urazie komunikacyjnym wpływa typ urazu, aktualny stan pacjenta – whiplash określany jest w czterostopniowej skali.

Jakie objawy pojawiają się przy urazie biczowym?

Uszkodzenie odcinka szyjnego typu whiplash wiąże się z szeregiem objawów, które mogą pojawić się zaraz po wypadku, ale także po upływie 6-15 godzin. Zalicza się do nich:

• ból szyi i pleców,
  • ograniczony zakres ruchu szyi,
  • sztywność szyi i barków,
  • ból głowy,
  • ból stawu skroniowo-żuchwowego,
  • zmęczenie,
  • zaburzenia widzenia,
  • światłowstręt,
  • dzwonienie lub piszczenie w uszach.

U części pacjentów mogą się również pojawić takie objawy jak zaburzenia snu, gniew oraz frustracja, dlatego konieczna jest obserwacja stanu psychicznego.

Na czym polega rehabilitacja po urazie komunikacyjnym?

Urazy kręgosłupa szyjnego typu whiplash wymagają indywidualnie prowadzonej rehabilitacji, dlatego konieczna jest prawidłowa diagnostyka oraz określenie stopnia urazu. Najniższy stopień oznacza brak dolegliwości bólowych, sztywności szyi oraz innych objawów. W stopniu czwartym występują objawy charakterystyczne dla stopnia I, II i III oraz może dojść do zwichnięcia, złamania, przemieszczenia bądź urazu rdzenia kręgowego.

Fizjoterapia w whiplash prowadzona w naszym centrum koło Poznania obejmuje ograniczenie dolegliwości bólowych, przywrócenie prawidłowego zakresu ruchu oraz korekcję postawy ciała. Wykorzystujemy do tego terapię manualną tkanek miękkich, kinesiotaping, techniki mięśniowo-powięziowe oraz mobilizację stawów. Możesz liczyć na maksymalne zaangażowanie naszych specjalistów, fachową wiedzę i bezpieczeństwo podczas rehabilitacji po urazie komunikacyjnym. Z naszą pomocą wrócisz do sprawności i komfortowego życia.