Centrum wiedzy, Fizjoterapia ortopedyczna, Terapia bólu

Konflikt udowo-panewkowy – leczenie

Jeśli odczuwasz ból w pachwinie, przeskakiwanie w biodrze i zmniejszony zakres ruchu w stawie biodrowym, to może oznaczać konflikt udowo-panewkowy. Coraz częściej do fizjoterapeutów zgłaszają się osoby młode i prowadzące aktywny tryb życia, co przeczy naszym intuicjom, że ból stawu biodrowego dotyczy wyłącznie osób starszych. Jedną z jego przyczyn może być właśnie konflikt udowo-panewkowy (FAI, Femoroacetabular Impingement), który charakteryzuje się deformacją części kostnych stawu, bólem w stawie biodrowym i odczuwalnie mniejszym zakresem ruchu bioder.

Na czym polega konflikt udowo-panewkowy?

Konflikt udowo-panewkowy wymaga zrozumienia, czym jest staw biodrowy. Tworzy go panewka oraz znajdująca się w niej głowa kości udowej. Panewka znajduje się na kości miednicznej (a dokładniej na połączeniu kości biodrowej, łonowej i kulszowej), a te z kolei pokrywa mocny, śliski materiał – chrząstka stawowa. Odpowiada ona za gładkie przesuwanie się powierzchni stawowych względem siebie podczas ruchu bioder.

Do konfliktu udowo-panewkowego dochodzi poprzez nieprawidłowy kontakt głowy kości udowej względem panewki. Następstwem tego kontaktu jest stopniowa deformacja panewki, a to z kolei prowadzi do spadku ruchomości w stawie. Wyróżnia się trzy rodzaje konfliktu:

• cam – występująca głównie u aktywnych fizycznie, młodych mężczyzn deformacja połączenia głowowo-szyjkowego kości udowej,
  • pincer – charakterystyczna dla aktywnych kobiet w średnim wieku nieprawidłowa nadbudowa okolicy panewki stawu pokrywającej głowę kości udowej,
  • mieszany, czyli konflikt udowo-panewkowy będący kombinacją obu wcześniej opisanych typów.

Przyczyny i objawy konfliktu udowo-panewkowego

Konflikt udowo-panewkowy (zgodnie z Międzynarodową Klasyfikacją Chorób ICD-10) może być jedną z przyczyn dolegliwości bólowych w obrębie stawu biodrowego, ale co odpowiada za jego powstanie? Mechanizm odpowiadający za jego pojawienie się jest nie do końca poznany, ale z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że przyczyną jest anomalia rozwojowa. Chodzi o nieprawidłowe formowanie się kości, które wchodzą w skład stawu biodrowego – to właśnie może doprowadzić do konfliktu udowo-panewkowego.

Objawy z kolei mogą się pojawić stosunkowo szybko u osób młodych, które są aktywne fizyczne i wykonują pełen zakres ruchów w obrębie tej części ciała. Należą do nich:

• ból stawu biodrowego w połączeniu ze zmniejszonym zakresem ruchów,
  • ostry ból w pachwinie podczas wykonywania skrętu lub kucania,
  • nagły, kłujący ból podczas wsiadania i wysiadania z auta,
  • sztywność wokół bioder.

Objawy w konflikcie udowo-panewkowym pojawiają się stopniowo, z czasem się nasilając. Konieczna jest jednak profesjonalna diagnoza, by z całą pewnością potwierdzić istnienie problemu.

Konflikt udowo-panewkowy – jak wygląda rehabilitacja?

Zdiagnozowany konflikt udowo-panewkowy najczęściej leczy się za pomocą zmiany wykonywanych ćwiczeń, a także rehabilitacji (choć w niektórych przypadkach stosuje się wcześniej leczenie operacyjne). Podczas spotkań ze specjalistą dowiesz się, jak zadbać o bezpieczną aktywność fizyczną, utrzymywać prawidłową postawę oraz wzmocnić mięśnie wokół biodra. Jeśli natomiast dojdzie do operacji, również niezbędna będzie fizjoterapia dostosowana do poziomu aktywności pacjenta lub pacjentki sprzed zabiegu.

Co jeszcze oferują specjaliści w gabinetach fizjoterapeutycznych Tobie i Twoim bliskim? Prowadzona jest m.in. fizjoterapia stawu biodrowego po endoprotezie, fizjoterapia po skręceniu i zwichnięciu stawów oraz kompleksowe leczenie bólu stawów. Zarówno rehabilitacja po endoprotezie biodra, jak i ćwiczenia ułatwiające poradzenie sobie z konfliktem udowo-panewkowym, prowadzą wykwalifikowani specjaliści z doświadczeniem w pracy z pacjentami.

Polecana kategoria produktów: rehabilitacja w domu.