Centrum wiedzy, Metody fizjoterapii, Rehabilitacja neurologiczna

Metoda PNF dla dorosłych

Rehabilitacja metodą PNF (torowanie nerwowo-mięśniowe) polega przede wszystkim na poprawie sprawności funkcjonalnej pacjenta poprzez reedukację lub odtworzenie utraconej (np. w wyniku procesu chorobowego) funkcji ruchowej. Swoje zastosowanie znajduje zarówno w dziedzinie neurologii, jak i w ortopedii.

Metoda ćwiczeń dobierana jest przez fizjoterapeutę z szerokiego spektrum różnych technik, w oparciu o indywidualne potrzeby i możliwości pacjenta. Podczas rehabilitacji wykorzystywane są silne i zdrowe rejony ciała – mają one wspomóc odzyskanie funkcji w słabszych obszarach. Metoda jest całkowicie bezbolesna i przyjazna dla pacjenta. Nie generuje nieprzyjemnych odczuć – oparta jest na psychologii małych kroczków i sukcesów – doskonale motywuje to do dalszego działania. Fizjoterapeuta współpracuje z pacjentem, w ćwiczeniach wykorzystywane są przedmioty codziennego użytku – tak, aby pacjent mógł w konsekwencji samodzielnie odtwarzać problematyczny przed rehabilitacją rodzaj ruchu.

Wskazaniem do zastosowania metody PNF w terapii dorosłych mogą być:

• problemy neurologiczne (niedowłady kończyn, urazy rdzenia kręgowego i niedowłady pourazowe, SM i choroba Parkinsona, uszkodzenia nerwów obwodowych, przebyte udary).
  • problemy ortopedyczne (wady postawy, skolioza, nawracające bóle kręgosłupa).

W koncepcji PNF organizm traktowany jest kompleksowo i całościowo – podczas ćwiczeń z fizjoterapeutą pobudzane są rezerwy fizyczne i psychiczne tkwiące w całym organizmie, dzięki którym znacznej poprawie ulegają czynności dnia codziennego, takie jak prawidłowa postawa, chód, siedzenie czy nawet jazda samochodem.

Sprawdź: metoda PNF dla dzieci