Skręcenia i zwichnięcia stawów

Skręcenie stawu to uraz powstały na skutek nadmiernego rozciągnięcia, naderwania bądź całkowitego przerwania więzadeł stawowych. Najbardziej narażony na skręcenie jest staw skokowy, kolanowy i nadgarstek. Skręcenie stawu zazwyczaj prowadzi do uszkodzenie torebki stawowej bądź więzadeł chrząstki stawowej. Dość rzadką, ale możliwą ewentualnością jest złamanie kości. Nie warto lekceważyć urazu, gdyż po pewnym czasie możemy odczuć skutki naszych nieprzemyślanych działań. Więzadła, które utraciły swoją dawną elastyczność, wydłużają się i nie zostają we swoim pierwotnym położeniu. Niewyleczone albo niedoleczone skręcenie może spowodować stałą destabilizacją, które doprowadzi do szybszego zużycia się stawu, czyli artrozy. W przypadku zwichnięcia stawu kości tworzące staw zmieniają położenie. Najbardziej podatne na urazy są stawy ramienia, biodra, łokcia, palców, dłoni, kciuka oraz rzepki kolanowej. W wyniku urazu staw zmienia swój właściwy kształt i odczuwany jest silny ból. Samodzielne nastawienie stawu może doprowadzić do poważniejszych powikłań. W takim wypadku niezbędne jest podjęcie interwencji lekarskiej. Zaniedbana kontuzja skutkuje niekiedy martwicą tkanek.

Zostaw swój numer telefonu, a my oddzwonimy:

WYŚLIJ

Rehabilitacja po skręceniach i zwichnięciach

Wybór odpowiedniej formy leczenia jest uzależniony od stopnia skomplikowania urazu. W przypadku lekkiego naciągnięcia torebki stawowej i więzadeł w zupełności wystarczy założenie buta stabilizującego na okres 10-14 dni. Skręcenie II lub III stopnia wymaga stabilizacji na ok. 3 tygodni. W każdym wypadku należy ograniczyć ruchy w stawie i pamiętać o odpowiednim ucisku. Rehabilitacja opiera się na przeprowadzaniu ćwiczeń izometrycznych bez obciążenia. Po pewnym czasie rehabilitant wprowadza ćwiczenia, które uruchamiają całą kończynę. Szczególnie zalecane są ćwiczenia propiocepcji, a także ćwiczenia na zwiększania siły oraz elastyczności mięśni. W czasie rehabilitacji należy odpowiednio zabezpieczyć kończynę szyną. Rehabilitant zwraca szczególną uwagę na rozciąganie mięśni łydki oraz zwiększanie ruchomość w stawie skokowym.

Umów się na wizytę