Centrum wiedzy, Rehabilitacja neurologiczna

Rehabilitacja w chorobie Parkinsona

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że choroba Parkinsona i rehabilitacja idą ze sobą w parze. Dzięki odpowiednio przeprowadzonym ćwiczeniom możliwe jest podniesienie jakości życia pacjenta, którego dotknęła ta jednostka chorobowa. Doświadczeni fizjoterapeuci i rehabilitanci prowadzą różne rodzaje rehabilitacji neurologicznej. W ofercie często znajdują się także zajęcia dedykowane osobom cierpiącym z powodu Parkinsona.

Choroba Parkinsona – przyczyny

Pod nazwą choroba Parkinsona kryje się postępujące schorzenie neurologiczne, które najczęściej dotyka osób pomiędzy 50, a 60 rokiem życia. Dotychczas lekarzom nie udało się do końca poznać przyczyn, które mają wpływ na występowanie tej choroby u pacjentów. Podejrzewa się, że może mieć ona podłoże genetyczne, a nawet środowiskowe. Schorzenie to ma ogromny wpływ na życie pacjentów, powoli odbierając im sprawność i utrudniając codzienne funkcjonowanie. Dlatego też niezbędna jest odpowiednia rehabilitacja osób chorych na Parkinsona.

Objawy choroby Parkinsona

Jak rozpoznać Parkinsona? Zwykle objawy są dość jednoznaczne i łatwe do rozróżnienia. Na początku pojawia się drżenie rąk w spoczynku. Ma ono stałą częstotliwość i zwykle rozpoczyna się od palców jednej dłoni, z czasem prowadząc do utrudnień w wykonywaniu jakichkolwiek czynności precyzyjnych. Może także pojawić się drżenie głowy oraz kończyn dolnych. Wraz z rozwojem choroby pojawiają się nadmierne napięcie mięśniowe i towarzysząca mu sztywność (przerywana lub ciągła). Kolejnym etapem choroby jest spowolnienie ruchowe – tzw. bradykinezja. Pacjenci cierpiący na Parkinsona zaczynają poruszać się w specyficzny sposób – ich kroki są drobne i powolne, co jest wynikiem problemów z równowagą. Do tego dochodzą także epizody zamrożenia pacjenta – to momenty, w których zatrzymuje się on w ruchu, aby wrócić do niego dopiero po chwili. Jak widać, pogłębiające się wraz z czasem objawy mogą znacząco pogorszyć jakość życia pacjenta. Dlatego też u osób, których dotknęła choroba Parkinsona, rehabilitacja odgrywa bardzo ważną rolę i powinna zostać podjęta najszybciej, jak to możliwe po zdiagnozowaniu choroby. Dzięki odpowiednim ćwiczeniom możliwe jest ograniczanie postępowania schorzenia.

Rehabilitacja osób chorych na Parkinsona

Zachęcamy do rehabilitacji wszystkie osoby z chorobą Parkinsona. Fizjoterapeuci są w stanie dobrać ćwiczenia odpowiednie dla każdego pacjenta, bez względu na to, w jakim stadium jest jego choroba. Podczas zajęć wprowadzane są między innymi ćwiczenia oddechowe i koordynacyjne, a także nauka przyjmowania poprawnej, wyprostowanej sylwetki.