Centrum wiedzy, Fizjoterapia ortopedyczna

Przykurcz Dupuytrena

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie F6D580A1-36BA-4392-9A6F-ED33C8713332-1549-0000009BA4D4B9E5.jpg

Jeśli nie znajduje się w zaawansowanym stadium, przykurcz Dupuytrena warto poddać rehabilitacji. Choroba charakteryzuje się bliznowaceniem rozcięgna dłoniowego, co w konsekwencji prowadzi do jego przykurczu. Przykurcz Dupuytrena powoduje ograniczenie ruchomości palców i ręki, a także dolegliwości bólowe. Nie zawsze jednak konieczne jest leczenie operacyjne – w wielu przypadkach pomocna jest fizjoterapia i odpowiednio dopasowane ćwiczenia. Jeśli zmagasz się z przykurczem Dupuytrena, koniecznie umów się na wizytę do fizjoterapeuty.

Przykurcz Dupuytrena – objawy

Przykurcz Dupuytrena (klasyfikacja ICD-10: M72.0) to choroba dziesięciokrotnie częściej występująca u mężczyzn niż u kobiet – zwykle po 40 roku życia. Wpływ na jej powstanie mają między innymi czynniki genetyczne, ale również cukrzyca, padaczka, choroby wątroby i palenie papierosów. Przykurcz Dupuytrena może także być konsekwencją urazu zawodowego – mikrourazów lub przeciążeń, których ze względu na charakter wykonywanego zawodu trudno uniknąć. Niezależnie od tego, jaka jest przyczyna choroby, konieczne jest leczenie, nieoperacyjne (fizjoterapia) lub operacyjne.

Objawy schorzenia Dupuytrena mogą wyglądać w różny sposób – począwszy od widocznych na dłoni i palcach zgrubień, poprzez przykurcz palców, aż do problemów z przywitaniem się, czy włożeniem ręki do kieszeni, czyli braku pełnej funkcji ruchowej.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie Plik_036-1024x1024.jpeg

Jak wygląda leczenie przykurczu Dupuytrena?

Decyzję o tym, czy przykurcz Dupuytrena można leczyć za pomocą ćwiczeń, czy konieczna jest jednak operacja, podejmuje lekarz. W przypadku zaawansowanego stadium choroby trudno uniknąć leczenia operacyjnego – jego celem jest przywrócenie ręce pełnej sprawności, a także znaczne zmniejszenie lub wyeliminowanie dolegliwości bólowych. Leczony w ten sposób przykurcz Dupuytrena wymaga rehabilitacji po operacji (wskazana jest kinezyterapia). Zabieg polega na wycięciu zmienionego rozcięgna dłoniowego oraz guzków, a także korekcji palców, co umożliwia uwolnienie przykurczu Dupuytrena.

Jeśli natomiast choroba nie jest zaawansowana, skonsultuj się ze z specjalistami, aby powstrzymać dalszy rozwój przykurczu. Odpowiednio wykształcenie fachowcy w swojej dziedzinie mają doświadczenie w leczeniu takich schorzeń, jak zespół cieśni nadgarstka, czy drętwienie rak, które utrudnia codzienne funkcjonowanie.