Centrum wiedzy, Inne

Terapia manualna

Terapia manualna obejmuje różne techniki wpływające na ciało pacjenta – dobieramy je tak, by osiągnąć jak najlepsze efekty. Jedną z nich jest uciskanie odpowiednich punktów na ciele pacjenta. Wówczas mówimy o terapii manualnej tkanek miękkich. Z kolei do technik twardych należą manipulacje i mobilizacje stawów. To właśnie dzięki takiej pracy z ciałem możesz dotrzeć do źródła i przyczyny Twojego bólu. Wizyta u specjalistów terapii manualnej pozwala przywrócić równowagę w ciele. Podobnie jak osteopatia, terapia manualna jest nieinwazyjną metodą leczenia i diagnostyki, a podstawowym narzędziem pracy terapeuty są ręce.

Co to jest terapia manualna?

Terapia manualna jest jedną z metod leczenia w fizjoterapii, która wspiera powrót pacjenta do pełnej sprawności. Polega na zastosowaniu specjalnie opracowanego masażu, różnych technik ucisku oraz chwytów. Fizjoterapeuta przywraca prawidłową ruchomość stawów oraz uśmierza dolegliwości bólowe. Sama technika wykorzystywana jest z powodzeniem w rehabilitacji, ortopedii, reumatologii, a także w neurologii. Terapia manualna tkanek miękkich działa bezpośrednio na przyczynę dolegliwości, dlatego może być stosowana jako samodzielna metoda leczenia. Korzystanie z technik manualnych często umożliwia rezygnację z leczenia farmakologicznego, które działa jedynie objawowo. Wiedząc, co to jest terapia manualna, możesz świadomie podjąć decyzję o przebiegu leczenia.

Wskazania do terapii manualnej

Kiedy dobrym rozwiązaniem jest wizyta u terapeuty manualnego? Technikę wykorzystuje się do leczenia:

• kręgosłupa lędźwiowego oraz szyjnego, wad postawy,
  • bólu promieniującego do kończyn,
  • zwyrodnień i urazów stawów, w tym stawu skokowego i biodrowego,
  • zapalenia kaletki podbarkowej,
  • bólów głowy i mięśni, zawrotów głowy, dyskopatii,

Masaż manualny łagodzi również napięcia związane ze stresem i przemęczeniem, które są codziennością wielu osób. Stanowi także skuteczne wsparcie w zaburzeniach snu. Mimo że ortopedyczna terapia manualna jest techniką bezpieczną, istnieją przeciwwskazania do jej stosowania takie jak czynne żylaki odbytu, zaawansowana osteoporoza, ciąża oraz problemy z krzepliwością krwi.

Jak wygląda terapia manualna w praktyce?

Terapeuta manualny stosuje zwykle różne techniki jednocześnie – uciska, ugniata i rozciąga miejsca, które uznaje za problematyczne. Niekiedy konieczne jest wykonanie manipulacji lub mobilizacji w obrębie zablokowanych stawów. Leczenie manualne zaburzeń czynności narządu ruchu normalizuje napięcie w okolicy tzw. punktów spustowych. Zabieg dotyczy jednocześnie stawów, powięzi, struktur torebkowych, więzadeł i mięśni. Terapeuta manualny wyczuwa napięcie na skórze, powięziach oraz mięśniach. Tym sposobem lokalizuje zmienione miejsca, przywracając równowagę poprzez odpowiednio dobrany ucisk.

Dlaczego warto postawić na terapię manualną?

Celem jest skuteczna rehabilitacja, a do każdego pacjenta należy podchodzić kompleksowo, tak aby osiągać oczekiwane i długotrwałe efekty. Medycyna manualna pomaga przezwyciężyć dolegliwości związane z kręgosłupem i układem ruchu, dlatego jest doskonałą alternatywą dla leczenia farmakologicznego. Masaż, który wykonany jest przez wykwalifikowanego terapeutę manualnego stanowi realną szansę na powrót do sprawności.