Centrum wiedzy, Metody fizjoterapii, Terapia bólu

Terapia punktów spustowych

Specjaliści stawiają na nowoczesne rozwiązania takie jak terapia punktów spustowych. Jeśli masz problem ze znalezieniem profesjonalnego fizjoterapeuty, możesz liczyć na wsparcie naszych specjalistów. Naszym priorytetem jest dobra komunikacja z pacjentami oraz zaangażowanie, dzięki czemu pomagamy wrócić do pełnej sprawności. Jednym z narzędzi, które nam to umożliwiają, jest terapia punktów spustowych skupiająca się na pracy na tkankach o wzmożonym napięciu.

Czym jest terapia punktów spustowych?

Terapia punktów spustowych jest jedną z form pracy z ciałem, którą fizjoterapeuci stosują samodzielnie lub jako uzupełnienie innych technik. Polega ona na wykonywaniu różnych form ucisku i ruchów w różnych kierunkach – punktem wyjścia są wrażliwe miejsca w tkance mięśniowej. Celem naszej pracy z pacjentami jest likwidacja bólu mięśniowo-powięziowego, a także uwolnienie napięcia z tkanek i zwiększenie zakresu ruchu w stawach.

Możesz się jednak zastanawiać, czym dokładnie jest punkt spustowy (ang. trigger points). Jest to nadwrażliwe miejsce wyczuwalne przez fizjoterapeutę jako zgrubienia, guzki lub struny, które znajdują się na przebiegu napiętych włókien mięśni szkieletowych lub powięzi mięśniowej. Pod wpływem nacisku na to miejsce możesz poczuć ból, który w wielu przypadkach daje charakterystyczny, promieniujący ból – niekiedy towarzyszy mu pieczenie, drętwienie bądź mrowienie. Terapia mięśniowo-powięziowych punktów spustowych jest w stanie Ci pomóc uporać się z tego rodzaju dolegliwościami.

Jakie są przyczyny i objawy mięśniowo-powięziowych punktów spustowych?

Tym, co może doprowadzić do terapii mięśniowo-powięziowych punktów spustowych są:

• wady postawy, takie jak asymetryczna miednica lub jedna krótsza kończyna,
  • nieprawidłowa postawa ciała w czasie pracy i odpoczynku,
  • chroniczne przeciążenia wynikające z wykonywania czynności w ciągu dnia w sposób nieprawidłowy,
  • brak regularnej aktywności ruchowej,
  • choroby zwyrodnieniowe stawów,
  • choroby, takie jak toczeń układowy, niedoczynność tarczycy, borelioza, czy choroby pasożytnicze,
  • zła dieta, w tym niedobory witamin B1, B6, B12, C i D,
  • unieruchomienie wynikające z urazu,
  • choroby narządów wewnętrznych,
  • problemy ze zdrowiem psychicznym, takie jak przewlekły stres,
  • zaburzenia snu.

Oczywistym jest, że kiedy potrzebny jest masaż głęboki, problemem jest doskwierający ból, ale jakie są inne objawy? Może pojawić się odczuwalne ograniczenie zakresu ruchu, uczucie sztywności podczas jego wykonywania, zaburzenia czucia głębokiego, a także pogorszenie koordynacji mięśniowej.

Jakie techniki wykorzystujemy w terapii punktów spustowych?

Przebieg terapii zależy od tego, z jakim rodzajem punktów spustowych mamy do czynienia oraz, jaki jest stan pacjenta. Rehabilitacja nie zawsze wygląda tak samo – specjaliści prowadzą indywidualną pracę z osobami, którzy do nich trafiają. W niektórych przypadkach decydują się na masaż głęboki z terapią punktów spustowych. Wykonuje się też często także:

• mobilizacje uciskowe,
  • rozluźnianie pozycyjne,
  • rozluźnianie mięśniowo-powięziowe,
  • technikę spray and stretch,
  • techniki aktywnego rozluźniania,
  • masaż punktowy wzdłuż i w poprzek włókien.

Jeśli jesteś tą osobą, która lubi wiedzieć, co się dzieje, fizjoterapeuci wyjaśnią Ci dokładnie, jak przebiega np. terapia punktów spustowych w napięciowych bólach głowy. Fachowcy dbają nie tylko o powrót pacjentów do sprawności, ale także pomagają im zrozumieć, jakie działania podejmują, żeby do tego doszło. Między innymi dzięki temu zarówno terapia manualna, jak i terapia bólu stawów czy punktów spustowych, przynosi oczekiwane efekty. Pacjenci, którzy mają wiedzę, są w stanie łatwiej się zaangażować i zmotywować do pracy z fizjoterapeutą.