Centrum wiedzy, Metody fizjoterapii

Metody fizjoterapii

W terapii stosuje się różne metody fizjoterapeutyczne w zależności od przyczyny dolegliwości oraz indywidualnych możliwości pacjenta lub pacjentki. Posiadamy szerokie kwalifikacje z zakresu wielu technik, w tym nowoczesnych podejść do rehabilitacji. Nasza wiedza oraz umiejętności umożliwiają holistyczne podejście do każdego pacjenta, dobranie idealnych dla niego metod fizjoterapeutycznych, a dzięki temu uzyskanie zadowalających efektów. Poniżej prezentujemy metody, jakimi posługujemy się w codziennej pracy.

Metoda NDT-Bobath (Bobath dla dzieci)

Metoda NDT-Bobath to metoda neurofizjologiczna, którą wykorzystujemy, aby usprawnić i poddać stymulacji właściwy rozwój niemowląt, małych oraz nieco starszych dzieci. Polega na stymulowaniu najmłodszych do prawidłowej odpowiedzi ruchowej z równoczesnym normalizowaniem napięcia mięśniowego. To rozwiązanie dla dzieci z zaburzeniami wieku niemowlęcego, uszkodzeniami neurologicznymi, wadami postawy i wrodzonymi, schorzeniami ortopedycznymi, a także zaburzeniami psychoruchowymi.

Metoda IBITA Bobath (Bobath dla dorosłych)

Metoda IBITA Bobath skierowana jest do osób dorosłych, którzy zmagają się z zaburzeniami ruchów, funkcji, a także kontroli postawy, co jest wynikiem uszkodzenia w obrębie centralnego układu nerwowego. Celem jest osiągnięcie maksymalnej sprawności, na jaką pozwala skala uszkodzenia.

Terapia manualna

Terapia manualna to inaczej techniki rozluźniania tkanek miękkich, które wykorzystuje się w dolegliwościach będących efektem przeciążenia, urazu lub stanu zapalnego mięśnia, stawu, skóry bądź nerwu. Ta metoda fizjoterapeutyczna pozwala usunąć napięcia i dysfunkcje układu mięśniowo-powięziowego, wykorzystując do tego m.in. mięśniowo-powięziowe rozluźnianie i terapię punktów spustowych.

Metoda PNF dla dorosłych

Metoda PNF dla dorosłych, czyli torowanie nerwowo-mięśniowe, polega na ponownej nauce zaburzonego ruchu oraz odzyskiwaniu funkcji utraconych w wyniku choroby. Podczas rehabilitacji wykorzystuje się również możliwości, jakie dają zdrowe i silne obszary ciała. Dzięki tej metodzie fizjoterapeutycznej można sobie poradzić zarówno z problemami neurologicznymi, jak i ortopedycznymi.

Metoda PNF dla dzieci

Metoda PNF dla dzieci to rozwiązanie, które stosuje się m.in. w przypadku dziecięcego porażenia mózgowego, zespołu Downa, dystrofii mięśniowej, wad postawy, czy uszkodzeń centralnego układu nerwowego. Dzięki tej metodzie fizjoterapeutycznej możliwa jest m.in. poprawa koordynacji ruchowej i równowagi dziecka. Podczas ćwiczeń specjalista uwzględnia również dobrze wykształcone umiejętności i mocne strony malucha, co pozwala osiągnąć większą samodzielność.

Pinopresura

Pinopresura (klawiterapia) jest nowoczesną metodą fizjoterapeutyczną, którą stworzył polski lekarz Radosław Składowski. Łączy w sobie elementy terapii manualnej, akupresury, refleksoterapii, a także technik suchego igłowania i masażu. Jest to metoda nieinwazyjna, która polega na ucisku wybranych punktów, a tym samym stymulacji procesów naprawczych w organizmie. To świetne rozwiązanie o działaniu neurofizjologicznym i psychologicznym.

Kinesiotaping

Kinesiology Taping wykorzystuje elastyczne plastry o parametrach zbliżonych do właściwości ludzkiej skóry. Odpowiednio umieszczony plaster oddziałuje na ciało, stymulując układ nerwowy, mięśniowy i krążeniowy. Jest to metoda fizjoterapeutyczna ceniona za skuteczną walkę z bólem poprzez jego wyeliminowanie lub ograniczenie. Plastry stanowią również zabezpieczenie przed wykonaniem nieodpowiedniego ruchu, normalizując napięcie mięśniowe i korygując ustawienie stawów oraz powięzi.

Dynamic Tape

Dynamic Tape stanowi udoskonalenie kinesiotapingu – jest to nowoczesna taśma biomechaniczna rozciągająca się w czterech kierunkach. Skutecznie odciąża ciało, nie ograniczając ruchu i umożliwiając treningi. Dynamic Tape działa jak mięsień zewnętrzny, ułatwiając efektywne ćwiczenia mimo nadwyrężeń, czy przeciążeń. Taśmy powinny być jednak aplikowane przez wykwalifikowanego fizjoterapeutę – nie nadają się do samodzielnej aplikacji.

Igłoterapia

Igłoterapia jest wykorzystywana w leczeniu dolegliwości bólowych – nie należy się bać tej metody fizjoterapeutycznej, ponieważ suche igłowanie (dry needling) praktycznie jest bezbolesne. Igły stosowane w terapii są cieńsze, bardziej giętkie, a co najważniejsze dla wielu pacjentów – ślepo zakończone. Igłoterapia skupia się na punktach spustowych, które wykazują nadwrażliwość uciskową, powodując tym samym charakterystyczny ból. Sprawdza się w przewlekłych dolegliwościach bólowych, przeciążeniach, czy bliznach ograniczających zakres ruchu.

Masaż

Masaż leczniczy, najczęściej ręczny, wykonuje fizjoterapeuta, co pozwala skutecznie zapobiegać chorobom lub łagodzić ich objawy. Jest to zespół czynności mechanicznych, które oddziałują m.in. na mięśnie, ścięgna i tkanki podskórne. Fizjoterapeuci wykonują masaż głęboki, limfatyczny, sportowy, a także bańką chińską.

Miodoterapia

Miodoterapia to rozwiązanie, które stosujemy w przypadku dolegliwości bólowych oraz jako sposób na pozbycie się toksyn poprzez powierzchnię skóry. Naturalny miód aplikuje się na skórę pacjenta lub pacjentki.

Gimnastyka korekcyjna

Gimnastyka korekcyjna służy korekcji istniejących już wad postawy, ale stanowi również element profilaktyki. Są to zajęcia ogólnorozwojowe, które uczą kontroli własnego ciała, zwiększając wydolność organizmu i siłę mięśniową. Jest to propozycja zarówno dla dzieci, jak i osób dorosłych.

Gimnastyka lecznicza

Gimnastyka lecznicza pozwala pomóc pacjentom w każdym wieku. Fizjoterapeuci dobierają ćwiczenia indywidualnie, co pozwala uzyskać najlepsze możliwe efekty. To świetne rozwiązanie ogólnorozwojowe, ale także propozycja dla seniorów, czy kobiet w ciąży, które chcą zadbać o sprawność fizyczną niezależnie od aktualnego stanu organizmu i kondycji.

Kinezyterapia

Kinezyterapia wykorzystuje ruch jako bodziec leczniczy – jest to więc leczenie różnymi formami ruchu. Wymaga jednak odpowiedniego doboru ćwiczeń, za co odpowiadają nasi specjaliści. Jest to metoda fizjoterapeutyczna nastawiona na przywrócenie częściowej lub całkowitej sprawności fizycznej w takich przypadkach jak wady postawy, deformacje kręgosłupa, otyłość, choroby reumatoidalne, czy choroba Parkinsona.

Terapia narzędziowa

Terapia narzędziowa pełni funkcję zarówno profilaktyki, jak i leczenia istniejących problemów w obrębie tkanek miękkich. Ich mobilizacja sprawdza się w terapii blizn oraz leczeniu bólu mięśniowo–powięziowego, co pozwala ograniczyć stosowanie środków farmakologicznych. Do manipulacji tkanek miękkich wykorzystujemy specjalne narzędzia ze stali nierdzewnej, co poprawia płynność ruchu, zmniejsza dolegliwości bólowe oraz przywraca prawidłowe ślizgi pomiędzy tkankami.

Medyczny trening personalny

Medyczny trening personalny wykorzystuje elementy fizjoterapii poprzez wdrożenie ćwiczeń funkcjonalnych, które ułatwiają wykonywanie codziennych czynności. To odpowiednia metoda fizjoterapii dla osób po urazach sportowych, operacjach, czy kontuzjach. To także wskazane rozwiązanie dla sportowców, którzy chcą zapobiec kolejnym kontuzjom.

Trójpłaszczyznowa terapia manualna stóp

Trójpłaszczyznowa manualna terapia stóp to metoda, którą stosuje się u najmłodszych – niemowląt i nieco starszych dzieci. Dzięki temu można wcześnie zdiagnozować i wdrożyć leczenie nieprawidłowości w rozwoju stóp oraz kończyn dolnych. Jest to metoda fizjoterapeutyczna wykorzystująca specjalne chwyty mobilizujące i rozciągające, uzupełniona o bandażowanie funkcjonalne. Sprawdza się m.in. w przypadku płaskostopia, stóp koślawych, czy nóg szpotawych.

Techniki osteopatyczne

Techniki osteopatyczne należą do medycyny manualnej, której zadaniem jest wsparcie organizmu i jego poszczególnych elementów w samoregeneracji. To nieinwazyjna metoda fizjoterapeutyczna, której częścią jest zwykle terapia manualna. Osteopatię polecamy osobom zmagającym się z migrenami, dyskopatią, przewlekłymi bólami głowy, a także chronicznym stresem i brakiem odporności. To także bezpieczne rozwiązanie dla kobiet w ciąży, ponieważ łagodzi dolegliwości pojawiające się w jej przebiegu.